mandag 3. august 2009

Oppsummering

Etter fredagens skuffelse med kveita som gikk i propellen og sleit så var det bare å prøve på nytt på lørdag. Ringte først Svein for å spørre om han ville være med, og han var ikke vanskelig å overtale.
Mens jeg ventet på Svein så dro jeg en snartur ut med en av venninnene til modern for å se om vi fikk noe kattefisk men vi rakk ikke å få en eneste fisk ombord før jeg fikk melding at Svein var kommet.
Da var det bare å parkere Lise på land og få Svein ombord og dra ut til godplassen min.
Etter et par timers fisking så hadde vi fortsatt ikke vært i kontakt med kveita og Svein begynte å bli utålmodig, men er det noe man ikke kan være når man fisker kveite så er det utålmodig.
Vi prøvde å flytte oss til litt dypere vann for å se om det kanskje kunne hjelpe, og det gjorde det!
Etter en knapp halvtime så plutselig kjente jeg et velkjent rykk i stanga og skjønte straks hva det var: Kveite! Og denne kjentes ut som det var fin størrelse.
Ettersom vi var to i båten så gikk det som en drøm å få kveita ombord, jeg trengte bare å få kveita opp til båten så ordnet Svein resten.
Kveita var 20,8 kg, det må vi si oss fornøyd med.
Et par timer senere så bestemte vi oss for å ta kveld, det hadde vært en nydelig dag på havet, og kveite hadde vi fått.
Senere på kvelden etter at jeg hadde spist grillet hvalkjøtt sammen med modern og jentegjengen så dro jeg på hyttebesøk til Roy Cato og ble der til utpå natten før jeg begynte å lure meg tilbake til hytta. Tåken var kommet sigende på natten så når jeg skulle dra tilbake så var sikten omtrent 30 meter, da var jeg glad jeg hadde kartplotter og kunne kjøre etter den. Hvis ikke så måtte jeg nok overnattet hos Roy.
På søndag dro jeg utover igjen for å prøve lykken alene, men det var ikke spor av kveita, men istedet fikk jeg en flott makrell på ett kilo. Det må man si seg fornøyd med, ikke hver dag man får makrell her nord.
Fisket også litt kattefisk før jeg avsluttet helga.

Fin Kveite


Årets første makrell

Ingen kommentarer: