onsdag 16. mai 2012

Vil fjerne hk-avgiften på båtmotorer

Jeg må bare si meg helt enig i dette forslaget som er kommet her. Med tanke på hvilke bensinslukere eldre totakts motorer med forgassere er så er det jo galskap at myndighetene ikke er villige til å senke eller fjerne avgiftene på nye motorer som med innsprøytning og gjerne firetakt er atskillig mer miljøvennlige og driftssikre enn de gamle dinosaurerne som er på en del av båtene i dag.
Jeg kjørte Yamaha 130 hester totakt i 3 år før jeg solgte båten pga kjøp av leilighet, jeg vet hva det koster i bensinpenger med slik motor. Jeg skulle gjerne byttet til nyere motor når jeg hadde den, men pga prisnivået på nye motorer så betalte jeg heller et par tusen ekstra i mnd på bensin enn å kjøpe ny motor.
En annen vikitig ting å tenke på er jo at følgene med en motorstans på havet kan bli så mye større enn en motorstans langs veien. 
En stans langs veien er som regel ikke farlig, men en stans til sjøs kan i verste fall føre til både forlis og dødsfall..

Ingen kommentarer: