søndag 12. oktober 2008

Da va det gjort.


Da var årets høstjakt unnagjort, uten at man kan kalle det for en suksess med tanke på hvor mange ryper man fikk. Det var nøyaktig null..
Vi dro utover til Skulsfjord på fredags ettermiddag, jeg med nykjøpt tursekk for anledningen fra Biltema. Der hadde jeg også kjøpt ny sovepose som etter hvert viste seg at den mest sannsynlig var laget i Asia, for asiatiske kroppsstørrelser. Jeg passet hvertfall ikke inn i posen. Enten så er jeg for brei over skuldrene eller så er posen for smal..
Det endte med at jeg hadde soveposen til opp under armene og hadde t-shirt og fleece genser slik at jeg ikke skulle fryse ihjel på overkroppen, men nok om det..
Fredags kvelden grillet vi kje kjøtt, jeg hadde med 2 boger og 2 lår som vi krydret godt og så lagde vi flere snitt i kjøttet hvor vi kunne stikke inn hvitløk slik at hvitløken trekte godt inn i kjøttet.
Når vi mente det var ferdig så satt vi oss ned med hvert sitt stykke og gnagde som de reneste huleboere og skylte ned med øl. Det smakte nydelig, men vi hadde nok litt for kraftig varme på grillen for kjøttet var litt rått inne med beinet samtidig som det begynte å bli svidd utpå.
Men mett ble vi alle sammen, også Balto som fikk alle beinene med masse kjøtt på som vi ikke hadde klart å spise.
Lørdagen sto vi tidlig opp, og begynte å gå klokka halv ni på morgenen. Vi hørte et par skudd allerede tidlig etter vi hadde startet, og jeg trodde nok at vi også skulle komme på skuddhold av rypa men der tok jeg feil. Fjellet var fullt av jegere som hadde startet før oss, og uansett hvor vi gikk så var det noen som nettopp hadde vært der eller som var der når vi kom.
Etter 6-7 timers gåing så var vi tilbake i lavvoen og kunne endelig hvile beina.
Balto som hadde løpt på kryss og tvers hele tiden og i tillegg hatt meg på slep etter båndet sitt gikk å la seg nesten med en gang, og der ble han liggende til klokka 6 morgenen etter. 14 timer søvn kun avbrutt av en liten tissepause.
Den kvelden så ble det finnebiff til middag, akkurat som maten dagen før så smakte det fortreffelig.
Etter god mat og drikke så ble det tid til noen timer med røver-historier før det var kveld.
Jeg våknet først av at Balto var våken i 6 tiden på morgenen. Jeg liggende våken og plutselig så hørte jeg flere ryper som var i området rundt teltet, det virket som de lo av oss. Snakk om slue skapninger!
Før vi hadde klart å våkne skikkelig og kommet oss ut av soveposene så var de jo selvfølgelig borte igjen.
Når vi sto opp så var det bare å fyre litt i ovnen så vi fikk litt varme og tørket duken på lavvoen, koke kaffe og spise frokost før vi pakket sammen utstyret og dro hjem.
Vi håper på ny tur til neste år. Vi får se hvor vi havner da..

Ingen kommentarer: