søndag 19. juni 2011

Meget vellykket dag på sjøen

I går valgte jeg å bruke hele dagen ute i båten min, jeg dro ut rundt kl 12 og hadde første stopp i Kvalsundet for å jakte på storkveita.
Lå der litt over en time kanskje, men fikk ikke annet enn småtorsk, så da jeg hørte at modern var i full gang med å koke rømmegrøt på hytta i Bårdsvika var jeg ikke sen om å takke ja og dra dit. Det var nydelig i Bårdsvika, sola skinte, blikkstille hav og varmt som i syden, men jeg var ikke dratt på havet for å sitte på land. Bårdsvika

Uansett hvor fint det var der, etter at rømmegrøten var spist så hoppet jeg ombord igjen og dro utover til en av mine god plasser hvor jeg har fått mange kveiter de siste årene.
Det begynte dårlig, fullt av småtorsk.. Uansett hva jeg prøvde så var torsken på før jeg nådde bunnen med snøret omtrent. Fryktelig irriterende!! Mange ville sikkert blitt glad for å fylle båten med torsk i 3-5 kilos størrelse, men det var ikke det jeg var ute etter og torsken er ikke spesiellt god om sommeren heller så da valgte jeg å flytte meg litt lenger utpå i et område jeg har tenkt på å utforske flere ganger tidligere, men har aldri kommet så langt siden jeg normalt får kveita der jeg bruker å være. Det var litt mer vind og sjø her, men jeg har stødig båt så det er ikke noe problem.
Det viste seg ganske fort at følelsen min om at her kunne være kveite stemte ganske bra, jeg hadde ikke vært lenge i området før den hogg i og jeg kjente med en gang at dette var en pen størrelse - Ganske nøyaktig 20 kg viste den seg å være :-)
Kveite 20 kg

Da var det bare å hive seg på telefonen for å få salg på kveita, 20 kg er nemlig litt mer enn jeg klarer å spise alene.. Et par telefoner og tekstmeldinger senere så hadde jeg salg på kveita så da var det bare å dra hjem å få den avlevert.
Hjemturen

Her er video av kveita jeg fikk.

Ingen kommentarer: