torsdag 9. juli 2009

Plaster på såret

Etter å ha ligget nesten søvnløs siden i går og ergret meg overstorkveita jeg sleit pga slitt multifil snøre og/eller amatørmessig bruk av bremsen på snella så fikk jeg i dag et lite plaster på såret.
Jeg fikk 2 kveiter, den minste på 8 kg, og den største 26 kg, men det blir jo uansett småfisk i forhold til denne som ble tatt for et par uker siden.
Jeg var veldig forsiktig med bremsen på snella, tok meg god tid med begge kveitene og lot de få kjøre seg godt ut før jeg prøvde på å få de ombord i båten.
Den minste kveita på 8 kg gikk veldig greit få ombord, og det var også morsom å fight den pga vannet var grunt og jeg så kveita mot den lyse sandbunnen der den prøvde alle triks for å slippe unna.
Den største kveita tok jeg på dypere vann. jeg hadde egentlig bestemt meg for å dra hjem, men skulle bare prøve en siste gang da det plutselig beit hardt på.
Det var en frisk fight, og jeg hadde fisken oppe med båtripa 3 ganger og like mange ganger stakk den helt til bunnen og prøvde å svømme ut på enda dypere vann før den endelig begynte å bli så sliten at jeg klarte å holde den med hodet over vannet ved siden av båten og dermed klarte å krøke den med en svær kveitkrok med tau i som jeg har festet i båten.
Etter et par kraftige slag med kleppen i hodet så ble den såpass rolig at jeg kunne dra den ombord.
Etter to sånne fine fisker så var det bare å sette kursen mot land, og pengene for kveitene dekker bensinen for et par turer til.


8 kilos kveita


Storkveita (unnskyld kvaliteten, tatt med selvutløser)


Begge kveitene.


Blodbad. Og ja, båten MÅTTE vaskes..


Ved siden av kleppen.

Ingen kommentarer: