mandag 8. juni 2009

Fin Kveite i dag

Hadde fri fra jobb i dag og været var strålende i formiddag så da var det rett ut på havet.
Prøvde først å se om småseien var kommet i Kaldfjorden men det var helt dødt.
Mens jeg prøvde å fiske småsei så opplevde jeg noe veldig spennende, to terner kom og satt seg i båten. Rett ved siden av meg. Jeg trodde den ene ternen skulle lande på hodet mitt før den satt seg på rekka rett ved siden av meg. Den andre ternen satte seg på stangholderen min så begge var så nærme at jeg kunne ta på de før de lettet og satte seg frempå baugen.


Terna på baugen


Her satt de

Siden jeg ikke fikk sei til å bruke på de nye jighead'ene mine når jeg skulle fiske kveite så fikk jeg prøve kulejiggen min, eller flyvende øye som den også kalles. Jeg hadde egnet den med makrell for det har jeg hatt suksess med tidligere.
Etter en stund så fikk jeg et kraftig napp som jeg kjente med en gang at det var kveite, men den slapp etter en stund, og når jeg sveivet opp så var det bare restene igjen av agnet selv om det var surret fast. Det samme opplevde Jarl-Endre sist vi var ute, så jeg monterte på en treblekrok i tillegg til kroken som var på kula og prøvde på nytt. Etter en stund så beit det på på igjen, og nå ble den sittende.
Det var en fin kveite på 6 kg. Det så ut som kveita hadde angrepet fra siden, for den hang kun på treblekroken jeg hadde montert og var ikke borti kroken som er på kula fra før.


Kulejigg med ekstra treblekrok


Kveite, 6kg

Kanskje dette er løsningen på problemet med at kveita ikke vil sitte?
Jeg fikk ikke flere kveiter, men nå slipper de kanskje ikke så lett neste gang jeg prøver kulejiggen


Fornøyd fisker :-)

1 kommentar:

Magnus sa...

Gratlerer med flott kveite. Man får knapt bedre mat enn unge kveiter.